lördag 14 juni 2008

Gondry gör film av Lees kommentatorspår

Ang Lees berömda dvd-kommentatorspår till filmen Hulk (2003) ska nu bli film. Det är den galna franska regissören Michel Gondry som tagit sig an den unika och till synes helt omöjliga uppgiften att skapa en film endast med ett befintligt kommentatorspår som manus.
Gondry berättar:
"Visst, det blir en utmaning. När man t.ex. hör Ang Lee säga att man använde sig av 1000 statister i en scen så måste även jag göra det, och om [Ang Lee] skrattar till helt plötsligt så är det upp till mig att visa något kul. Men bortsett från att jag strikt ska följa vad som sägs på ljudspåret så ger jag mig själv helt fria tyglar rent visuellt och dramaturgiskt. Dessutom måste min film även kunna stå för sig själv utan själva kommentatorspåret... Äsch, ni fattar inte alls hur jag menar, eller hur?"

Inga kommentarer: