torsdag 21 augusti 2008

Guillou: andra Arn-filmen är ett anagram.

Jan Guillou förklarar själv:
- Först ville jag att romanen som den senaste Arn-filmen baseras på skulle heta Välsignandets kivturer, eftersom det ska välsignas en massa i fjärran länder, och det blir en massa kiv...och flera turer fram och tillbaka med allt kivande och välsignande.

Men jag var ändå inte helt säker på titeln, så vad jag då alltid brukar göra är att skriva titeln med Alfapetbokstäver och sedan låta min jakthund (som är av rasen Hamiltonstövare; red. anm) äta upp bokstäverna. Det som efter ett tag kommer ut i andra änden på hunden brukar generellt vara det jag sänder till förläggaren, och just den gången hamnade bokstäverna i ordningen Arn - Riket vid vägens slut. Så var det med det.

Bilden:
en skiss som Jan Guillou gav oss för att visa hur titeln kom till.

Inga kommentarer: